onsdag 15 april 2009

Materialism = Medvetslöshet

Den underhållande fysikprofessorn Amit Goswami har givit ut ännu en bok där han presenterar kvantfysikens värde för att få rätsida på begrepp som "Gud" och "medvetande" - beteckningar som den moderna materialistiska människan har avsevärda problem med.



Jag har i läsningen tittat med ett öga på innehållet ur en ren skeptikers blick och inser vilket svårt material detta är. Komplexiteten är i sig inte särskilt hög, och Goswami är en bra pedagog. Men fysikern visar vad än större namn (Nobelprisbelönta) inom den nya fysiken än han själv redan sagt under 1900-talet: att världen ännu rullar på i sina naiva materialistiska grundantaganden beror på att kvantfysikerna inte lyckats kommunicera sina omstörtande insikter.

Till dessa gåtor hör den om "observatörseffekten", vilken visar att det behövs ett medvetande - oberoende av materien - för att den senare ska övergå från vågform till konkret "påtaglig" värld. Medvetandet skapar alltså världen, inte tvärtom.

Mycket skulle kunna sägas om den här underhållande boken som är en duktig replik till Richard Dawkins sorgliga utfall mot religionerna (The God Delusion), men jag nöjer mig med att citera några rader, som säger mycket:

[The philosopher John] Searle wrote a book [in the 1980s], The Rediscovery of the Mind, in which he suggested that a mind is needed to process meaning; the brain alone cannot process meaning, but can only make a representation of mental meaning.

Later the physicist/mathematician Roger Penrose gave a mathematical proof that computers cannot process meaning. The name of his book, The Emperor's New Mind, is equally provocative. Like the emperor's new clothes in the famous story, all the hoppla notwithstanding, the computer's new mind is imaginary.

What Searle and Penrose have accomplished is very good science, because their work completely negates the materialist biologist's contention that meaning is an evolutionarily adaptive quality of matter. If matter cannot even process meaning, how can matter ever present any meaning-processing capacity for nature to select, survival benefit or not?

So the mind does not belong to the brain; it is independent of the brain, being what gives meaning to our experiences. But how does it follow that it belongs to God, that it is Gods' mind? .... etc

God is Not Dead (2008, s 156-7)


Teamet Kelly & Kelly et al., medvetandefilosofer och psykiatriker, har nått samma slutsats, men på helt andra vägar. I Irreducible Mind (2007), en tjock lunta på 700 sidor riktad till psykologi- och läkarstudenter, demonstrerar de grundligt och argumenterar för att västerlandet redan har etthundra år av bortträngda data som entydigt falsifierar det materialistiska antagandet att medvetandet skulle vara ett biokemiskt epifenomen.

Väst är på väg att vakna ur en 300-årig dröm, där teknikens framsteg nu måste balanseras, givet den imbecillitet till vilken vi sjunkit i andra frågor. T.o.m. den enklaste animistiska naturreligion vet mer om medvetandet än den bildade västerlänningen! Men tänk, när väst får ihop sin show igen, vilket framsteg för mänskligheten!


PS. Vissa boktips återkommer i mer än en puff - båda dessa har nämnts tidigare. Men det är för att böckerna - i rätt händer - är veritabla ögonöppnare.

Irreducible Mind är, eller borde vara, en sådan. Men den håller hög och oklanderlig akademisk nivå, så det lär väl ta några årtionden innan det nya paradigmet via populära verk nått en bredare läsekrets.

Jämför det faktiska kunskapsläget i vetenskapens framkant med föregående inlägg. Där hittade jag i en låda en gammal svensk bok från 1940-talet med den då som nu rådande svenska praktmaterialismen - en minst sagt daterad livssyn med rötter i 1800-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.