onsdag 1 april 2009

Svensken, till 70% bara en simpel tjuv




Tips till Expressen.

Er tidning (nätupplagan) låter idag en röst som skriver i jag-form men inte ens undertecknar med sitt namn begnälla Ipredlagen som "övervåld".

I samma andetag passar vederbörande på att tipsa läsarna om halvdussinet tjänster med vilka svensken kan fortsätta sitt genanta tjuvande av underhållning många människor investerat både tid och pengar i att skapa.

Jag skulle vilja rubricera Expressens publicering av denna artikel som medhjälp till anstiftan till brott.

Nåt att göra en artikel om?

Högaktningsfullt ...


Här lade jag ner planen på att tipsa tidningen. Vad är det för mening?

Aldrig har jag skämts så mycket att vara svensk som sedan sanningen om det här landets totala black-out i de mest grundläggande frågor - som t.ex. vad som skiljer en bra människa från den mentala underklass till vilken tjuvar hör.

Kanske är det här en överreaktion och fördröjd skuldkänsla. För bara tio år sen, då i IT-branschen, upplevde jag själv en tids upprymdhet med Napster och att "hela världen" låg ett klick bort.

Men The World Is Not Enough - mycket vill alltid ha mer. Gradvis klarnade den mentala dimman och jag såg vilka freaks IT-tekniken kan göra människorna till.

Jag skämtar inte, det finns faktiskt människor vars jag-känsla bygger på hur många terabyte disklagringskapacitet de förfogar över... Datorn som penisförlängare istället för Ferrarin...

Att sen fylla den diskytan - gratis - är liksom en naturlig rätt. Det är den vite kolonialistens "jag har rätt att roffa vad jag vill från världen" ännu en gång, fast nu i den digitala domänen.
Det är så illa tänkt att man baxnar.


****

Finns det ett liv efter detta kommer 70% av svenskarna1 att vägras passagen över till "andra sidan". Deras själar kommer att vara fullständigt missfärgade av själviskhetens råttbruna kulör. Deras "vibrationsnivå" kommer bara att duga till de lägre "dog-eat-dog"-dimensionerna.

Där kommer konstnärsdemoner att non-stop suga blodet ur deras gulmenade kött. Det ständigt pågående borttynandet kommer att upplevas som en evighet.

Sen kommer skammen. Och med skammen släpper Helvetet sitt grepp och möjliggör en återfödelse till jorden.

Men det som orsakats på jorden måste mötas på jorden, så returbiljetten blir till någon fattig uttorkad öken där de före detta svenskarna nu får slåss för sina liv mot ständigt invaderande barbarhorder.

Jesus sade: "Ni slipper inte ut (ur det här systemet) förrän ni betalat till sista öret." Det var just det han menade.


*****


DN 1, DN 2
om lagen som kom till först när gemene man redan blivit in i själen skadad.DN 3 eller SvD om landets kanske mest skamliga parti.


PS. Jag ber alla nomadkulturer om ursäkt för att jag lånat era kärva existensvillkor som illustration av karma-lagens korrektiva aspekt.

Men avsikten var god, och jag vet att er generation är mer hedervärd än den som så småningom kommer att befolkas av de själar som tog ett varv förbi välfärdslandet Sverige - bara för att gå bet på den mest basala frågan: "Har jag överhuvudtaget någon stolthet som individ?"

_____

1. Siffran 70% har varit ganska konstant i de många omröstningar om fildelning som olika nättidningar gjort de senaste månaderna.


9 kommentarer:

  1. Ja verkligen jag håller med dig. En ökad konsumption av kultur leder till en avdankning av intelligensen. Och varför skall pöbeln ha tillgång till kultur för, de skall väl arbeta? Prissätt kultur ordentligt, det bör bara vara till för de som har gott om pengar. De elaka medborgarna stjäl från de fattiga musikjättarna som erbjuder en tjänst (distribution) som inte längre behövs. Klart vi skall hålla kvar vid det gamla anrika som reellt inte längre behövs. Låt oss lagstifta att det skall behövas i all framtid!

    Att vi lever i en värld där kultur och åsikter kan utbytas över nationsgränser snabbare, enklare och billigare är inte värt något i kontrast mot musikjättarnas välfärd. Musikjättarna måste skyddas!

    Och om, gud förbjude, det skulle bli än andring och kulturen skulle få flöda fritt skulle ju kulturen försvinna. För ingen skulle betala för den! Idioter kan de inte se sin egen undergång?! För inte kan väl de fortsatta marknadskrafterna (efterfrågan på kultur och nöje) vara stark nog till att skapa en gro-grund för en fortsatt produktion. Nej!

    Jag stödjer dig till fullo!

    -Det var bättre förr.

    SvaraRadera
  2. hahaha
    så perfekt sagt:
    "De elaka medborgarna stjäl från de fattiga musikjättarna som erbjuder en tjänst (distribution) som inte längre behövs"

    SvaraRadera
  3. Hahaha. Är du nazist eller bara dum i huvudet? Du kan ju inte ha en sån svartvit syn på lagbrott annars, eller?

    Har du förresten tänkt på att Jesus själv piratkopierade stora mängder bröd och fisk vid (minst) ett tillfälle och delade ut gratis? Sug på den, du.

    SvaraRadera
  4. Konstnärsdemon: I den mån utspisningsmiraklen ska läsas bokstavligt (vilket knappast någon gjort på mycket länge), utgör de knappast någon analogi till egoistiskt tjuveri. Resten får du fundera ut själv - fast med ett psyke som ser nazispöken mitt på ljusan dag, är det kanske väl mycket begärt.

    Den första Anonym gjorde i jämförelsen en riktigt kreativ författarinsats och försökte åtminstone rättfärdiga vår nya svenskhet: den självrättfärdigande tjuven.

    Jag ser framför mig dagen då alla artister fått övergå till vanliga kneg och tjuvarna själva a/ tvingas lära sig regissera, skådespela och komponera vedervärdiga usla hemproduktioner b/ förvisas till helvetet av eviga reprissittningar med det som gjordes innan de kom till kulturens "befrielse".

    SvaraRadera
  5. Fildelning skadar ingen heller, du delar med dig av det du har helt enkelt, fast kopiering istället för att ge bort. Tänk dig att man kopierar en bok man köper i en kopiator och ger bort i present, Jag ser inget bolag fördömma det, och kom inte och säg att folk som spelar in musik från radion är tjuvar, det har alla under 20 gjort någon gång. Om Sverige består till 70 % av tjuvar, så är det nog en underdrift om man räknar all sorts kopiering, tyvärr. Sedan är det ju självklart att en sådan med dina åsikter helgonförklarar "Artisterna", helgonförklarar skivbolag, agenter och andra människor som tjänar mer än dom egentligen någonsin borde ha fått gjort. Jag tycker att människor med viktigare jobb, som sjuksköterskor, gatsopare och alla andra som du tar för givet är till 70% tjuvar borde vara mer helgonförklarade för dig en för något annat, utan dessa 70% tjuvar skulle samhället sluta fungera, och ändå så får dessa skivbolagschefer och anorekterinspirerande artister ditt stöd? Allt för att du är så fast i gammal social-darwinistisk moral och ser världen utifrån ett svart-vitt perspektiv.

    SvaraRadera
  6. Jag vet många som spelar musik bara för att spela musik, jag vet många som gör film bara för att göra film, jag vet många som skriver bara för att skriva, jag vet många artister som fruktar dagen folk lär sig kopiera spelningar, jag vet skådisar som fruktar dagen som datorn blir en hemmabioanläggning. Om konservativa som dig hade fått som dom velat från 1800talet och framåt då jävlar hade du suttit här och försvarat barn-arbete, tänk på det innan du ska försöka vrida tillbaka klockan.

    SvaraRadera
  7. Det har skett en sorglig klyvning inom landet. Den "tärande" massan har blivit en cancer på det kreativa fåtal som den en gång var villig att betala för att serveras underhållning.

    Svårare är det inte, Sebastian. Svensken har bevisat sig oförmögen hantera sin frihet på ett sjyst sätt. Sopa bort all bullshit som tjuvarna använder för att rättfärdiga sig med och titta på majoritetens förtryck av fåtalet enligt ovan.

    "Folket får de lagar de förtjänar" - och här är nu IPRED med dessa risker för en integritet som, åter, svensken i gemen inte visat sig ha någon alls.

    Allt handlar om huruvida en individ har någon som helst hederskänsla i sig, och någon VERKLIG respekt för de artister vars produktion han gärna njuter av.

    För egen del insåg jag hur enkel problematiken är för fem år sen, köper efter en lapsus åter all min underhållning. Och mår bra av det. För jag är beredd att bidra till dem som sitter inne på en större konstnärlig talang än min egen. Vilket inte jantesvensken tycks vilja.

    SvaraRadera
  8. För att utveckla mitt första inlägg. Jag hade liknande åsikter som du Siwert. De som utför ett arbete skall få betalt för det.

    Det är ett enkelt koncept och ingen med någon moral bör motsätta sig det, och jag, liksom du, förespråkar ett Sverige med en stark moral.

    Att räkna med att andra skall underhålla oss och vi kan ge dem smulor är inte rimligt. Likt jag med många andra har studerat under många år och tagit stora kostnader för det så skulle jag bli mindre nöjd om arbetsgivare förväntade sig att jag skulle arbeta gratis (de kan ju hävda att jag tyckte om att arbeta med ämnet och göra uppgifter och betala för det tidigare!)

    Men!

    Och det här är det tragiska i kråksången: vi betalar inte artisterna. Enligt branschorganisationerna själva går i genomsnitt 7% av en skivas intäkter till artisten. 7%. Har du hört Sony BMG med flera under Pirate Bay rättegången argumentera om de 7% till artisterna eller de 93% till sig själva?

    De hade dock en viktig roll tidigare, de stod för publicitet och distribution av musiken. Idag är denna roll helt överflödig. Publicitet är gratis (forum, musikbloggar, internetsidor såsom lastfm, myspace,facebook etc etc bara för att nämna en liten del) och distruibution är gratis (torrent teknik).

    Vi kan inte och bör inte lagstifta det Svenska folket till att använda sig av en tjänst som inte behövs. Skivbolagen bör tacka för den tid som varit och inse att det är en svunnen tid. Att kämpa mot teknikens evolution har ingen lyckats med långsiktigt än iaf.

    Confucius hade en intressant teori om social hierarki i klasserna Shi, Nong, Gong & Shang. Då din blogg antyder ett intresse för ockultism och historia tror jag du kommer uppskatta läsningen. Försök placera Sony BMG i ordningen och se vad Confucius hade att säga om dem.

    Så åter till kärnpunkten: men artisterna och deras betalning då?! Tyvärr kommer inte musikbolagen att ge bort sina 93% utan en fight så hårt måste sättas mot hårt och tyvärr kommer artisterna att komma i kläm en liten stund. Men en liten stund i utbyte mot att stora delar av världen får tillgång till varandras kultur är ett litet pris, och jag hoppas de kommer få den uppskattning som det förtjänar.

    Tids nog, när dagens musikjättar insett att de är överflödiga och gett upp att motverka sina kunder kommer marknaden att åter florera. Det finns många exempel på hur artister kan få in pengar, se hur Nine Inch Nails lanserade sin senaste skiva t.ex. Konserter, merchendise produktplaceringar m.m. är andra exempel men jag kan även tänka mig statliga stöd. Oavsett vilket är marknadskraften för att få billig underhållning och kultur ENORM. Se bara hur många det är som idag är beredda att begå lagbrott för att få det.

    Med en så stark marknadskraft kommer det att finnas en marknad, det är så enkelt. marknaden kommer inte se ut som den gör idag. Men artisterna kommer få betalt, och musiken och kulturen kommer bli betydligt billigare (tänk bara på exemplet att 93% av dagens kostnader är onödiga!)

    Du får gärna kalla mig tjuv eller brottsling om du vill, men jag vet var min moral ligger och avsaknad av moral har jag inte. Jag skulle inte äga en annan människa bara för att det var lagligt förr. Den som är rättfärdig följer moralen, inte lagen.

    Det är samhället och moralen skapar lagen, inte tvärtom. Ibland misslyckas lagstiftarna följa samhällets åsikt (även detta rekommenderar jag dig att läsa om, det är både skrämmande och underhållande att läsa vad detta leder till).

    -Det var bättre förr

    SvaraRadera
  9. Tack för det väl resonerade inlägget "Det var bättre förr". Jag får skylla det på min lässvaghet att jag inte riktigt förmådde avgöra om det första resonemanget var ironiskt menat eller ej.

    Du vidgar naturligtvis frågan väsentligt här, och, för att återknyta till konfucianismen, tycks du plädera för att vi just nu ser ett exempel på vad Konfucius kallade en legitim revolution mot en övermakt som blivit korrupt och nu enbart suger ut befolkningen (för höga priser på underhållningen, för låg ersättning till kreatörerna).

    Tanken har skymtat förbi, att det kanske var på det här paradoxala sättet Karl Marx vision om en kommunistisk revolution till sist slog in. Underklassen, som måste stjäla (den utfattige Marx själv parasiterade ett helt liv på en stackars hustru), valde inte att göra revolution för en värdig sak, utan bara för sitt "opium" - den underhållning som skulle ge dem lindring i deras glädjelösa vardag.

    Ska man alltså välja den "större bilden", kanske det är mer riktigt att (som jag på andra ställen på bloggen dystert gör,) räkna ut hela den västerländska civilisationen, detta är inte en fråga om Pirate Bays anhängare vs. Hollywood.

    Andra kulturer på g (typ Kina, typ Indien) har nu sett oss och tagit det bästa av det vi åstadkommit och låter de intrycken berika sitt eget kulturarv. Häri ingår ofta nog en djup filosofisk tradition och en mer rimlig bedömning av det enskilda jagets betydelse än den som råder t.ex. i Sverige där perspektivlösheten regerar under en yta av genomförd rationalitet (se mitt inlägg om nationalhoroskopet).

    Jag är den förste att instämma när någon pekar ut att det förekommer själviskhet och orättfärdighet (i folkdjupet - se nationalhoroskopet) eller bland dem som upphöjts till ledarpositioner (se min analys av ekobrottslingens astrologiska signatur mars 09 på siderisk.blogspot.com).

    Men jag upplever här att du, likt många andra, konstruerar ett ad hoc-scenario. Ur den händelsen att ny teknologi uppstått och att folket naturligen tar för sig gratis när så är möjligt, ser jag ingen koppling till den Konfucius legitima revolution som är det mest passande från hans tankeproduktion att lyfta fram här (inte minst som du själv alluderar till revolutionen som "blott en liten stund" av blodspillan.")

    Delning av upphovsrättsskyddat material är och förblir förstås kriminellt beteende tills dess hela den politiska ordningen som vi idag känner den kullkastats. Och i min dramatiserande föreställningsvärld kommer på den dagen film- och musiknerladdarna inte att ha tid att bänka sig framför sin hembio för sitt dagliga "opium".

    För nu talar vi en värld i totalt sönderfall till följd av ett allt mer galopperande egenintresse (ekonomisk recession år efter år efter år) - ungefär som jag visualiserade svenskarnas nästa kollektiva reinkarnation i ett ökenlandskap fylld av gränsstrider, bara inte ens så långt in i framtiden utan kanske redan om 10-20 år.

    Jag läser nu (sent omsider) Platon, men har i hela livet tvivlat på demokratin som den bästa modellen. Samhällsledarnas första prioritet måsta vara att höja folkets medvetande- och bildningsnivå, vilket som naturlig följd får, att de värsta olaterna rotas ut ur samhällskroppen.

    Detta har nu inte hänt i Sverige, utan hela landet, från toppar som flyttar runt sina pensionspengar till mannen på gatan som snattar vad han än kommer åt från kontoret eller kriminalitetens fristäder på nätet (Pirate Bay).

    För mig är hela den västerländska marknadsekonomin en tickande bomb, men mygelsvensken är sannerligen inte den filosofisk-ideologiska lösningen på nånting.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.